Obsah projektu Loutka jako nástroj vzdělávání pro šk.rok 2015/2016 pro celou ČR
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu je rozšíření povědomí u pedagogů a pedagogických pracovníků mateřských škol a 1. a 2. tříd I. stupně ZŠ, pedagogických pracovníků, knihovníků a knihovnic, terapeutů, lektorů pracujícími s dětmi o loutce jako edukačním, respektive výchovném a vzdělávacím nástroji, který může být při výuce nástrojem komunikačním, motivačním, adaptačním, slouží k udržení pozornosti, podporující kreativitu, myšlení, spolupráci, emocionální kultivaci a rozvíjející klíčové kompetence žáků k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální, pracovní a personální, činnostní a občanské.
Vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje v třídenním intenzivním semináři, který je vedených zkušenými lektory a odborníky z oborů loutkové umění, dramatická výchova a pedagogika.
Studiem získá absolvent znalosti a dovednosti zapojit do vzdělávání nový výukový nástroj – loutku podle §10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v rámci průběžného vzdělávání pedagogických pracovníků, která nabyla účinnosti dnem 1. září 2005.
Vzdělávání se uskuteční v délce 20 vyučovacích hodin. Studium se ukončuje závěrečnou diskusí. Osvědčení získávají účastníci po absolvování celého semináře.
Místo uskutečnění
Seminář se uskuteční v Divadle loutek Ostrava.
Počet účastníků a časový harmonogram
- Nabízíme termín: zářijový 25. 9. - 27. 9. 2015 Pátek 17:00 – 20:00, sobota 9:00 – 20:00, neděle 9:00 – 12:00.
POZOR!!! SNÍŽILI JSME CENU SEMINÁŘE.
- Platba za účastníka: 2 500 Kč. V ceně je zahrnut pronájem prostor, odborné vedení, administrace, materiálové zabezpečení a drobné občerstvení.
- V případě zájmu Vás žádáme o uhrazení účastnické platby do 1. 9. 2015 (zářijový seminář), a to bankovním převodem na účet číslo: 1660102349/0800, variabilní symbol 201509 (zářijový seminář). Děkujeme. Na vyžádání Vám vystavíme fakturu či příjmový pokladní doklad. Seminář není dotován z grantů. V případě potřeby ubytování Vám můžeme doporučit levnější variantu.
- POZOR!!! Seminář je určen maximálně pro 15 účastníků. Minimální počet pro uskutečnění je 10 účastníků. V případě většího počtu zájemců, nabídneme další termíny. V případě malého zájmu se seminář neuskuteční a peníze Vám budou vráceny zpět na váš účet.
- Přihlášku naleznete na www.loutka.info/registrace.php, případně na stránkách www.theatrludem.cz.
Těšíme se na Vás
Kontaktní osoba:
Mgr. et BcA. Pavla Masaříková,
mob. + 420 732 185 757
THeatr ludem
vzdělávací instituce akreditovaná MŠMT
ONLINE PŘIHLÁŠKA NA SEMINÁŘE: https://www.loutka.info/registrace.php
Lektoři dílen
MgA. Hana Volkmerová, roz. Galetková
Divadelní dramaturgyně, režisérka, lektorka výchovně - vzdělávacích programů v Divadle loutek Ostrava
Tomáš Volkmer
Výtvarník, scénograf, loutkař a lektor výchovně - vzdělávacích programů v Divadleloutek Ostrava
Mgr. et Mgr. et BcA. Pavla Masaříková
Pedagožka dramatické výchovy a lektor výchovně - vzdělávacích programů
Obsah projektu dotovaného EU v roce 2013/2014 Loutka jako nástroj vzdělávání. Vzdělávací semináře pro pedagogy a PP MŠ a na 1. stupni ZŠ v MS kraji.
Hlavním cílem projektu je rozšíření povědomí u pedagogů a pedagogických pracovníků mateřských školek a 1. a 2. tříd I. stupně ZŠ o loutce jako edukačním, respektive výchovném prostředku a vzdělávacím nástroji, který může být při výuce nástrojem komunikačním, motivačním, adaptačním, slouží k udržení pozornosti, podporující kreativitu, myšlení, spolupráci, emocionální kultivaci a rozvíjející klíčové kompetence žáků k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální, pracovní a personální, činnostní a občanské.
Vzdělávání pedagogických pracovníků se uskuteční ve dvou na sebe navazujících intenzivních seminářích (Seminář I. a Seminář II.) vedených zkušenými lektory a odborníky z oborů loutkové umění, dramatická výchova a pedagogika.
Studiem získá absolvent znalosti a dovednosti zapojit do vzdělávání nový výukový nástroj – loutku podle §10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v rámci průběžného vzdělávání pedagogických pracovníků, která nabyla účinnosti dnem 1. září 2005.
Vzdělávání se uskuteční v rámci obou seminářů v délce 32 vyučovacích hodin. Studium se ukončuje závěrečnou diskusí. Osvědčení získávají účastníci programu po absolvování obou dvou seminářů (Semináře I. a II.), tedy po absolvování celého programu.
Veškeré finanční krytí projektu je pro pedagogy i pro ředitele zajištěno!!!!
Seminář I. se uskuteční v Davidově Mlýně ve Starých Těchanovicích vždy od čtvrtka do soboty.
Seminář I. (část praktická)
- Všechno může být loutkou a improvizované loutky
Hrnek, nůžky i provázek se mohou stát živými jednajícími postavami. Prostřednictvím dramatických her se pedagogové setkají se základními principy loutkového divadla.
- Ruka jako loutka, nebo-li maňásek
Seznámení s tvorbou a animací jednoduché prstové loutky a následně maňáskem. Dílna vede k získání základních řemeslných dovedností animace prstové loutky a ke schopnosti zahrát krátkou improvizovanou etudu s vlastnoručně vyrobenou prstovou loutkou.
- Mé vlastní loutkové divadlo s plošnými loutkami
Dílna je zaměřena na seznámení s možnostmi plošných loutek a možného začlenění do výuky a seznámení s jednoduchou výrobou těchto loutek a papírového divadélka.
- Dramatická předloha, etudy a animace loutek
Pedagog by měl získat schopnost posoudit vhodnost a kvalitu literární předlohy pro loutkové zpracování, následně dramatické zpracování této předlohy a vyhodnocení vhodného typu loutek pro dané divadelní zpracování.
- Manekýn, mappet, maska
Seznámení s manekýnem jako jednou z vhodných typů loutek pro edukaci dětí v MŠ a na I. stupni ZŠ (v 1. a 2. třídách).
Seznámení s tvorbou jednoduchých masek a možnosti začlenění masky do výuky.
- Základní seznámení s lekcemi Edukace loutkou s terapeutickými účinky
Seznámení s původními umělecko-vzdělávacími lekcemi s názvem Edukace loutkou, s jejich strukturou, obsahem, náměty, postupy, formou.
Seminář I. (část teoretická)
- Vybrané kapitoly z dějin českého loutkářství
Stručné seznámení s dějinami českého loutkářství od 18. století po současnost. Historické ukotvení a kontexty.
- Specifika loutky z pohledu psychologie
Přednáška seznamující posluchače se základními fakty z vývojové psychologie a významu hračky a loutky ve vývoji dítěte. Z pohledu psychologie loutka jako komunikační nástroj, loutka jako nástroj adaptace, loutka jako pomocník u problémového dítěte.
- Loutka jako nástroj vzdělávání a typologie loutek
Vzdělávacím cílem přednášky je základní seznámení s historií vzdělávání loutkou a seznámení s výsledky zahraničních výzkumů z užití loutek ve výuce.
Seminář II. se uskuteční vždy měsíc po semináři I. v Divadle loutek Ostrava v pátek.
Seminář II.
- Část divadelní
Účastníci zhlédnou loutkové divadelní představení v Divadle loutek Ostrava.
- Část interpretační
Účastníci se budou zabývat spolu s odobrnými lektory interpretací daného díla a budou vyhodnocovat kvalitu loutkového představení pro děti.
- Část praktická
Účastníci budou zaškoleni, jak využít zhlédnuté divadelní představení při výuce a jak jej začlenit do výuky.
Seminář I. se uskuteční ve vzdělávacím středisku v Davidově Mlýně ve Starých Těchanovicích ve třech dnech. Seminář II. se následně uskuteční v Divadle loutek Ostrava v průběhu jednoho dne.
Počet účastníků a časový harmonogram
Na každý seminář je stanoven maximální počet 15 účastníků. Semináře budou probíhat od února - listopadu 2014. Celkově se tak uskuteční 10 Seminářů I. a 10 Seminářů II.
Semináře jsou rozděleny do skupin, u kterých jsou stanovena konkrétní data obou seminářů. Semináře I. a II. v dané skupině patří k sobě. Např. Pokud si zvolíte 1. Skupinu, musíte absolvovat Seminář I. v termínech (6. – 8. 2. 2014) a Seminář II. (21. 2. 2014). Respektujte prosím toto rozvržení! Případné záměny Seminářů budeme řešit individuálně. Jelikož každý ze seminářů je možné obsadit pouze 15 osobami, bude přednostně vyhověno těm seminaristům, kteří zašlou své přihlášky mezi prvními. Rozhoduje datum zaslané přihlášky. Děkujeme za pochopení.
Skupiny jednotlivých Seminářů
1. Skupina Seminář I. a II. (TATO SKUPINA SEMINÁŘŮ JE JIŽ NAPLNĚNA)
1. Seminář I. (6. – 8. 2. 2014)
1. Seminář II. (21. 2. 2014)
2. Skupina Seminář I. a II. (TATO SKUPINA SEMINÁŘŮ JE JIŽ NAPLNĚNA)
2. Seminář I. (6. – 8. 3. 2014)
2. Seminář II. (21. 3. 2014)
3. Skupina Seminář I. a II. (TATO SKUPINA SEMINÁŘŮ JE JIŽ NAPLNĚNA)
3. Seminář I. (27. – 29. 3. 2014)
3. Seminář II. (4. 4. 2014)
4. Skupina Seminář I. a II. (TATO SKUPINA SEMINÁŘŮ JE JIŽ NAPLNĚNA)
4. Seminář I. (10. – 12. 4. 2014)
4. Seminář II. (25. 4. 2014)
5. Skupina Seminář I. a II. (TATO SKUPINA SEMINÁŘŮ JE JIŽ NAPLNĚNA)
5. Seminář I. (22. – 24. 5. 2014)
5. Seminář II. (30. 5. 2014)
6. Skupina Seminář I. a II. (V TÉTO SKUPINĚ JE STÁLE JEDNO MÍSTO VOLNÉ)
6. Seminář I. (5. – 7. 6. 2014)
6. Seminář II. (20. 6. 2014)
7. Skupina Seminář I. a II.
7. Seminář I. (11. – 13. 9. 2014)
7. Seminář II. (19. 9. 2014)
8. Skupina Seminář I. a II.
8. Seminář I. (2. – 4. 10. 2014)
8. Seminář II. (17.10.2014)
9. Skupina Seminář I. a II.
9. Seminář I. (23. – 25. 10. 2014)
9. Seminář II. (31.10.2014)
10. Skupina Seminář I. a II.
10. Seminář I. (6. – 8. 11. 2014)
10. Seminář II. (14. 11. 2014)
Lektoři dílen
MgA. Hana Volkmerová, roz. Galetková
Divadelní dramaturgyně, režisérka, lektorka výchovně - vzdělávacích programů v Divadle loutek Ostrava
Tomáš Volkmer
Výtvarník, scénograf, loutkař a lektor výchovně - vzdělávacích programů v Divadleloutek Ostrava
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.
Vysokoškolská pedagožka na Ostravské univerzitě se zaměřením na profesní komunikaci a dramatickou výchovu, lektorka výchovně - vzdělávacích programů
Mgr. Jan Karaffa, Ph.D
Odborný asistent na Ostravské univerzitě, katedry Alternativního a primárního vzdělávání
Mgr. Veronika Rodriguezová, Ph.D.
Odborná asistentka na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, na Katedře Primární Pedagogiky
Mgr. Jan Bernard
Psycholog, soukromá psychologická praxe a dlouholeté zkušenosti s forenzní psychologií
Mgr. Kateřina Križanová, roz. Volkmerová
Psycholožka, Pedagogicko-psychologická poradna Ústeckého kraje a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, Teplice, příspěvková organizace v poradně v Lounech
MgA. Jakub Doubrava
Herec a režisér loutkového divadla
MgA. Miroslava Vydrová
Herečka a režisérka loutkového divadla
Mgr. et Mgr. et BcA. Pavla Masaříková
Pedagožka dramatické výchovy a lektor výchovně - vzdělávacích programů
Mgr. et BcA. Gabriela Krečmerová
Absolventa divadelní vědy na Masarykově unoverzitě v Brně, studentka činoherní režie na DIFA JAMU
Mgr. Žaneta Káňová, Ph.D.
Pedagožka na Ostravské univerzitě, katedra pedagogiky a primárního vzdělávání
Zápis odborné komise z první monitorovací kontroly průběhu projektu. Komise se zúčastnila běhu prvního semináře II.